هل تقبل ذلك؟؟؟
+3
HAMADA
الأستاذ أحمدمحمدعبدالمنعم
فجر الاسلام
7 مشترك
هل تقبل ذلك؟؟؟
في زمننا كثر العجب العجاب
وجدنا مالا يحمد عقباه
اي حد ممكن بسهوله يتنازل عن اهم ركن من اركان الحياة
مش هتكلم ف المقدمة كتير وهدخل ف لب الموضوع
_________________
......انت ممكن تجوز اختك لشاب مكتمل الصفات( غني_ مؤهل عالي_شقة_ شبكه...) الخ ولكن يفتقد لاهم مايميز الانسان وهو التدين واقصد بالتدين هنا( الصلاة_الزكاة وكل اركان الاسلام) يعني بمعني ادق هتبص لكل حاجه ف العريس الماديه وهتنسي الجانب الديني
يعني ممكن توافق بشاب لا يصلي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بطرح ده بأعتبار اني وجدت ان اي زيجه بتفشل بيكون اهم ركن في فشلها هو انعدام الجانب الديني من طرف او من كلا الطرفين
الصلاة دي اهم حاجه في الانسان لان هي اللي هتخلي اخلاقه كويسه لان طالما اللبنه الاولي موجوده سهل البناء الاخر يكتمل
انا للاسف الشديد وبجد حزينه جداااا لما بشوف نماذج مثلا من زميلاتي ف الجامعه (زميلاتي ولسن اصدقائي) بشوفهم بيهتموا بس بالجانب المادي ولو سألتهم عن الجانب الديني بلاقي ردهم يا بنتي اهم حاجه ف الشاب فلوسه!!!!!!!!
طيب ازاي فلوس وهو مش مرتبط بربنا ماللي مالوش خير في دينه اقسم بالله سهل جدااااااااااا يبيع نفسه مش هقول مراته
وبلاقي برده شباب بيروحوا للبنت اللي باباها او اخوها ممكن يسفرة لامريكا او اي دوله اوربيه او عربيه ومش بيهتم ان كانت البنت دي متدينه ولا فري مش حاجه فارقه معاها؟؟
سؤالي هنا
انتي ممكن ترتبطي بشاب مش بيصلي؟؟؟؟؟؟
وانت ممكن تقبل ان اختك_او بنتك ترتبط بشاب مش بيصلي؟؟؟؟؟؟؟
منتظرة ردودكم
وجدنا مالا يحمد عقباه
اي حد ممكن بسهوله يتنازل عن اهم ركن من اركان الحياة
مش هتكلم ف المقدمة كتير وهدخل ف لب الموضوع
_________________
......انت ممكن تجوز اختك لشاب مكتمل الصفات( غني_ مؤهل عالي_شقة_ شبكه...) الخ ولكن يفتقد لاهم مايميز الانسان وهو التدين واقصد بالتدين هنا( الصلاة_الزكاة وكل اركان الاسلام) يعني بمعني ادق هتبص لكل حاجه ف العريس الماديه وهتنسي الجانب الديني
يعني ممكن توافق بشاب لا يصلي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بطرح ده بأعتبار اني وجدت ان اي زيجه بتفشل بيكون اهم ركن في فشلها هو انعدام الجانب الديني من طرف او من كلا الطرفين
الصلاة دي اهم حاجه في الانسان لان هي اللي هتخلي اخلاقه كويسه لان طالما اللبنه الاولي موجوده سهل البناء الاخر يكتمل
انا للاسف الشديد وبجد حزينه جداااا لما بشوف نماذج مثلا من زميلاتي ف الجامعه (زميلاتي ولسن اصدقائي) بشوفهم بيهتموا بس بالجانب المادي ولو سألتهم عن الجانب الديني بلاقي ردهم يا بنتي اهم حاجه ف الشاب فلوسه!!!!!!!!
طيب ازاي فلوس وهو مش مرتبط بربنا ماللي مالوش خير في دينه اقسم بالله سهل جدااااااااااا يبيع نفسه مش هقول مراته
وبلاقي برده شباب بيروحوا للبنت اللي باباها او اخوها ممكن يسفرة لامريكا او اي دوله اوربيه او عربيه ومش بيهتم ان كانت البنت دي متدينه ولا فري مش حاجه فارقه معاها؟؟
سؤالي هنا
انتي ممكن ترتبطي بشاب مش بيصلي؟؟؟؟؟؟
وانت ممكن تقبل ان اختك_او بنتك ترتبط بشاب مش بيصلي؟؟؟؟؟؟؟
منتظرة ردودكم
فجر الاسلام- مشرفة سابقة
-
عدد الرسائل : 1010
الجنسية : مصرية
العمل : طالبة جامعيه
البلد : ميت مرجا
رقم العضويه : 280
مزاجى :
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 03/06/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
مثالية أوى يا سائلة السؤال
مثالية لا تقدر أن تحيا على ارض ..
بعوائقها و طوبها و طينها و أوحالها و أحوالها و مالها ..
مثالية من مثاليتها أنها لا تمنع أن تهفو إليها نفوس ، و تعجز عنها و لا تصنعها الأيدى
و هذا أكبر عذاب الإنسان و بلواه و إبتلائه
قال قائل " أكون أو لا أكون " تلك هى المسألة
و المسألة هى بماذا أكون و كيف أكون و ماذا أفعل فى كيانى
أكون أو لا أكون ليس سؤالى و لا مسألتى و لا مسئوليتى
هو أمرّ من لا أمر إلا له و به
كان أمره '' كن '' . . . فكنت
و يأتى أمره '' مت ''
. فأموت
و بينهما أنا بما أكون
حاجات وممتلكات و مناصب و فلوس و أشياء ؟
أم روحاً و كيان برئ من الحاجة وعطاء بلا طمع
و تخلى عن الذات إخلاصاً للذات العليا الأقدس ؟
أنا قليل من هذا و قليل من ذاك
أريد من هذا بعضه
و أسعي للبعض الآخر
ولكن من إستغل ضعفى لبعض ليهدم كل بعضى الآخر .. أخطأ
لأن كيانى بيد الله
" كن "
فكنت وكانت و تكون منا كيان آخر
و بأمره
" أكون أو لا أكون "
أبداً ما صارت أمرى
و لا بأمرى
و لا أمر أحد
إلا الله
لكن البعض ينساه و يتناساه....
و حاول غدراً سرق مشيئته
و غروراً قتل ما أحياه
لكن . . ..
هل ينسى الله !
مثالية لا تقدر أن تحيا على ارض ..
بعوائقها و طوبها و طينها و أوحالها و أحوالها و مالها ..
مثالية من مثاليتها أنها لا تمنع أن تهفو إليها نفوس ، و تعجز عنها و لا تصنعها الأيدى
و هذا أكبر عذاب الإنسان و بلواه و إبتلائه
قال قائل " أكون أو لا أكون " تلك هى المسألة
و المسألة هى بماذا أكون و كيف أكون و ماذا أفعل فى كيانى
أكون أو لا أكون ليس سؤالى و لا مسألتى و لا مسئوليتى
هو أمرّ من لا أمر إلا له و به
كان أمره '' كن '' . . . فكنت
و يأتى أمره '' مت ''
. فأموت
و بينهما أنا بما أكون
حاجات وممتلكات و مناصب و فلوس و أشياء ؟
أم روحاً و كيان برئ من الحاجة وعطاء بلا طمع
و تخلى عن الذات إخلاصاً للذات العليا الأقدس ؟
أنا قليل من هذا و قليل من ذاك
أريد من هذا بعضه
و أسعي للبعض الآخر
ولكن من إستغل ضعفى لبعض ليهدم كل بعضى الآخر .. أخطأ
لأن كيانى بيد الله
" كن "
فكنت وكانت و تكون منا كيان آخر
و بأمره
" أكون أو لا أكون "
أبداً ما صارت أمرى
و لا بأمرى
و لا أمر أحد
إلا الله
لكن البعض ينساه و يتناساه....
و حاول غدراً سرق مشيئته
و غروراً قتل ما أحياه
لكن . . ..
هل ينسى الله !
الأستاذ أحمدمحمدعبدالمنعم- مرجاوى جديد
- عدد الرسائل : 41
العمر : 47
رقم العضويه : 503
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 02/08/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
شكرا لرد حضرتك استاذي الفاضل
بس تسمحلي ارد علي حضرتك اني اقسم بالذي خلق السماوات والارض انا مش بكتب المواضيع دي ع مثلا حد يقول عني اني مثاليه او .او.او.....
وانا مش شايفه موضوعي يستحق اني يتقال عني مثاليه او ايجابيه او خلافه
اي انسان ف الدنيا ممكن يقول كلامي او اكتر منه
ممكن لاني بعض الشئ عقلانيه شويه يعني دايما لاغيه قلبي تماما وبحسب كل الامور بالعقل فقط ومش بستخدم قلبي غير ف الامور اللي خاصه بأخواتي او اسرتي غير كده بستخدم عقلي بس وتاني حاجه اني مش ماديه
يمكن دي الحاجه اللي بتخليني اكبر من سني وغلطاتي قليله عن جيلي
بس ده مايمنعش ان فيا عيوب زي باقي البشر وانا مابصطنعش المثاليه دي لانها مابتتصنعش ولا هي حاجه مكتسبه
ثانيا________
حضرتك كتبت موضوع كبير وجميل جدا بس خارج عن نطاق موضوعي يعني حضرتك ماجبتليش اجابه للموضوع اللي طرحته
لك خالص احترامي وتقديري استاذي المبدع بألفاظه وردوده
بس تسمحلي ارد علي حضرتك اني اقسم بالذي خلق السماوات والارض انا مش بكتب المواضيع دي ع مثلا حد يقول عني اني مثاليه او .او.او.....
وانا مش شايفه موضوعي يستحق اني يتقال عني مثاليه او ايجابيه او خلافه
اي انسان ف الدنيا ممكن يقول كلامي او اكتر منه
ممكن لاني بعض الشئ عقلانيه شويه يعني دايما لاغيه قلبي تماما وبحسب كل الامور بالعقل فقط ومش بستخدم قلبي غير ف الامور اللي خاصه بأخواتي او اسرتي غير كده بستخدم عقلي بس وتاني حاجه اني مش ماديه
يمكن دي الحاجه اللي بتخليني اكبر من سني وغلطاتي قليله عن جيلي
بس ده مايمنعش ان فيا عيوب زي باقي البشر وانا مابصطنعش المثاليه دي لانها مابتتصنعش ولا هي حاجه مكتسبه
ثانيا________
حضرتك كتبت موضوع كبير وجميل جدا بس خارج عن نطاق موضوعي يعني حضرتك ماجبتليش اجابه للموضوع اللي طرحته
لك خالص احترامي وتقديري استاذي المبدع بألفاظه وردوده
فجر الاسلام- مشرفة سابقة
-
عدد الرسائل : 1010
الجنسية : مصرية
العمل : طالبة جامعيه
البلد : ميت مرجا
رقم العضويه : 280
مزاجى :
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 03/06/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
لم أقصد أنك مثالية ،
أقصد مسألتك
قصدى أن '' مسألتك مسألة مثالية يا سائلة ......."
لكن من باب الاختصار و اندفاع الاجابة بدأتها بالخبر و حذفت المبتدأ ...
تركته فى سؤالك
أعلم أنك بشر
و أعلم أن البشر حائر .. يسأل
و أنا منه و معه أسأل . .
أصيب تارة و أخيب تارات . .
هناك من يختار أن ينطق . .
و هناك من أخرس عقله و لسانه
و أنا أفضل أن أحاول حتى و إن أخطأت
و أحاول أن أنطق ما فى نفسي حتى لو كان عن نقصها
إعترافى بنقصى عبودية للكامل ... و شوقاً و طوفاً و سعياً فى طريقه
و أكره أن أخرس ما أنطقه الله في
نطقت بما أرى فيه حال الناس عامة
و نطقت بما أنا فيه خاصة و لا غضاضة
قد أكون مخطئ و عميت
و يشد يدى من يبصر و من لم يخلو من قلبه رحمة
حتى على الكلاب ...
رحمة دعى لها من لنا فيه أسوة
فما الحال لو كان بشر ؟
مسلم ..
مرجاوى مثلك و تربطك به رحم .. . أو رحمة
أما عن أن صراع المادة و المكاسب و المصالح التى شغفت القلوب بها عن الحق الذى هو
" أنك ميت و إنهم ميتون "
في الكتاب '' ليس بالخبز وحده يحيا الإنسان ''
صدقوا فيها
لكن أو ليس بدون الخبز يجوع و يهلك ؟
أليس منبته من طين ؟
أليست عظامه و طعامه و شرابه و ماله و ما سيمتلك من طين ؟
خطأً و غروراً تناسى عمدا أو سهواً أنه سيخلفه خلْفه كما مخلفات الأنعام
و لن يبقى إلا ما حواه من ضمير و روح ..
و أن أمات فيه الروح و الضمير ، لن تغنيه دنياً أو مال .
. بل يشقى بها و فيها و حياته كلها و بعد حياته
هى حيرة الإنسان بين الطين هو منه و يسعى عليه و من يسعى له
و بين السماء . .
كان منها و عصى و بعد عنها ...
و فيه روحاً ستخرج لها يوماً قضاءً مقضيا
نحن أبناء و أخوة حيناً ، و أباء و أمهات حيناً آخر ، و حياتنا كلها حين
و هذا وعد الله الحق الحى الأزلى الباقى بلا إنتهاء و ما سواه زائل
و أتى علينا حيناً لم نكن شيئاً يذكر
الهالك هو من أمات روحه و هو حى
كبقية الأحياء التى ليس لها وعيه و ضميره فى سبيل مكاسب هى مخاسر ...و مصالح هى مفاسد
أما عما يحدث من الناس و بين الناس الآن :
هو عمى القلوب و جماد الأرواح و غرور القدرة
من جمد روحه و أوقف خلجات ضميره لن تنفعه ألف عام صلاة أو ألف عام حج أو ألف عام صوم و ألف ألف مال
إن لم يخشى الله
إن لم يؤمن به غيباً قبل أن يراه
قبل الأسماء و الأشياء و الدنيا
لكن كيف السبيل إليه بدون السعى فى الدنيا
هى من خلقه و سبحانه ما خلق باطلاً
و خلق الأنفس بما تحواه
'' ونفس و ما سواها ، ألهما فجورها و تقواها "
ذلك سؤال يجيب عليه الإنسان وحده
حتى و إن إحتار فى أمره بين الأرض و بين السماء
لماذا تفكر البنات فى الفلوس و الشبكة و الشقة و العربية و الغالى والرخيص و الثمن قبل الانسان
لأنهم
بنات
الناس
أى ناس ؟
لهم حق تقرير المصير
لكن من تختار و تفكر فى هذا قبل ذاك
هى أرخص من سعرها
أم من تشترى في نفسها ضميرها و ضمير إنسان يشاركها نفسها و تشاركه نفسه ..
هى أغلى من كنوز الأرض ..
أغلى من كل ما تحويه الدنيا
هى روح لها أقدام و تشبُ برأسها و فكرها نحو الأجلّ الأعظم
أم الأخرى هى أقدام ماتت فيها الروح . .
قيمتها ثمن حذاء
مصنوع من جلد . . مِعزة . . ميتة
سبحان من له الدوام
و ما قدّر له الدوام
أقصد مسألتك
قصدى أن '' مسألتك مسألة مثالية يا سائلة ......."
لكن من باب الاختصار و اندفاع الاجابة بدأتها بالخبر و حذفت المبتدأ ...
تركته فى سؤالك
أعلم أنك بشر
و أعلم أن البشر حائر .. يسأل
و أنا منه و معه أسأل . .
أصيب تارة و أخيب تارات . .
هناك من يختار أن ينطق . .
و هناك من أخرس عقله و لسانه
و أنا أفضل أن أحاول حتى و إن أخطأت
و أحاول أن أنطق ما فى نفسي حتى لو كان عن نقصها
إعترافى بنقصى عبودية للكامل ... و شوقاً و طوفاً و سعياً فى طريقه
و أكره أن أخرس ما أنطقه الله في
نطقت بما أرى فيه حال الناس عامة
و نطقت بما أنا فيه خاصة و لا غضاضة
قد أكون مخطئ و عميت
و يشد يدى من يبصر و من لم يخلو من قلبه رحمة
حتى على الكلاب ...
رحمة دعى لها من لنا فيه أسوة
فما الحال لو كان بشر ؟
مسلم ..
مرجاوى مثلك و تربطك به رحم .. . أو رحمة
أما عن أن صراع المادة و المكاسب و المصالح التى شغفت القلوب بها عن الحق الذى هو
" أنك ميت و إنهم ميتون "
في الكتاب '' ليس بالخبز وحده يحيا الإنسان ''
صدقوا فيها
لكن أو ليس بدون الخبز يجوع و يهلك ؟
أليس منبته من طين ؟
أليست عظامه و طعامه و شرابه و ماله و ما سيمتلك من طين ؟
خطأً و غروراً تناسى عمدا أو سهواً أنه سيخلفه خلْفه كما مخلفات الأنعام
و لن يبقى إلا ما حواه من ضمير و روح ..
و أن أمات فيه الروح و الضمير ، لن تغنيه دنياً أو مال .
. بل يشقى بها و فيها و حياته كلها و بعد حياته
هى حيرة الإنسان بين الطين هو منه و يسعى عليه و من يسعى له
و بين السماء . .
كان منها و عصى و بعد عنها ...
و فيه روحاً ستخرج لها يوماً قضاءً مقضيا
نحن أبناء و أخوة حيناً ، و أباء و أمهات حيناً آخر ، و حياتنا كلها حين
و هذا وعد الله الحق الحى الأزلى الباقى بلا إنتهاء و ما سواه زائل
و أتى علينا حيناً لم نكن شيئاً يذكر
الهالك هو من أمات روحه و هو حى
كبقية الأحياء التى ليس لها وعيه و ضميره فى سبيل مكاسب هى مخاسر ...و مصالح هى مفاسد
أما عما يحدث من الناس و بين الناس الآن :
هو عمى القلوب و جماد الأرواح و غرور القدرة
من جمد روحه و أوقف خلجات ضميره لن تنفعه ألف عام صلاة أو ألف عام حج أو ألف عام صوم و ألف ألف مال
إن لم يخشى الله
إن لم يؤمن به غيباً قبل أن يراه
قبل الأسماء و الأشياء و الدنيا
لكن كيف السبيل إليه بدون السعى فى الدنيا
هى من خلقه و سبحانه ما خلق باطلاً
و خلق الأنفس بما تحواه
'' ونفس و ما سواها ، ألهما فجورها و تقواها "
ذلك سؤال يجيب عليه الإنسان وحده
حتى و إن إحتار فى أمره بين الأرض و بين السماء
لماذا تفكر البنات فى الفلوس و الشبكة و الشقة و العربية و الغالى والرخيص و الثمن قبل الانسان
لأنهم
بنات
الناس
أى ناس ؟
لهم حق تقرير المصير
لكن من تختار و تفكر فى هذا قبل ذاك
هى أرخص من سعرها
أم من تشترى في نفسها ضميرها و ضمير إنسان يشاركها نفسها و تشاركه نفسه ..
هى أغلى من كنوز الأرض ..
أغلى من كل ما تحويه الدنيا
هى روح لها أقدام و تشبُ برأسها و فكرها نحو الأجلّ الأعظم
أم الأخرى هى أقدام ماتت فيها الروح . .
قيمتها ثمن حذاء
مصنوع من جلد . . مِعزة . . ميتة
سبحان من له الدوام
و ما قدّر له الدوام
HAMADA- مرجاوى شغال قوى
- عدد الرسائل : 386
تاريخ التسجيل : 06/09/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
بإختصار ..
هما كده بيفكروا أنهم بيعلوا ذاتهم
و بيغلوا نفسهم
غروراً و تكبر و إثبات أفضلية
و هما بيرخصوها
و بيحطوها فى الأرض
بتمن حاجات و أشياء مهما غلي تمنها هى رخيصة
و أرخص منها نفس لاتسعى و لا تفكر إلا بالفوائد أى كان شكلها
فيها أو فى غيرها
يا ريتها كانت فوائد
هما كده بيفكروا أنهم بيعلوا ذاتهم
و بيغلوا نفسهم
غروراً و تكبر و إثبات أفضلية
و هما بيرخصوها
و بيحطوها فى الأرض
بتمن حاجات و أشياء مهما غلي تمنها هى رخيصة
و أرخص منها نفس لاتسعى و لا تفكر إلا بالفوائد أى كان شكلها
فيها أو فى غيرها
يا ريتها كانت فوائد
HAMADA- مرجاوى شغال قوى
- عدد الرسائل : 386
تاريخ التسجيل : 06/09/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
الاصرار علي التمسك بالحقوق الدينية يجب ان يكون عقيده تنتقل الي الابناء و الاحفاد
بالرغم من ايماني العميق بالحريه المطلقه لكل انسان في ان يؤمن و يعتقد بما شاء ،و يلبس ما يشاء و يترك ما يشاء،و يفعل ما يروق له و يدع ما لا يروق له طالما لا يضر احدا ،و لا يتدخل في ما لا يعنيه
لكن كما لا استطيع منع نفسي من الاستياء لمناظر معينه فانا ايضا لا استطيع منع نفسي من الاستياء لما يناقضها و يخالفها تماما ،حتي لو ارتدي ثوب الدين
أساس الاختيار
ويوضح استشاري العلاقات الزوجية د. مدحت عبد الهادي بعض النقاط الأساسية التي تكون سبباً رئيسي لمنغصات الحياة الزوجية مؤكداً أن المشاكل من البداية تنتج من الاختيار السئ لشريك الحياة ، والذي يجب أن يعتمد على أربع أعمدة أساسية وهم:
1 - الجزء العقلي : أو التكافؤ العقلي الذي يجد كل طرف فيه المتعة في الحوار مع الطرف الآخر دون كلل أو ملل.
2 - القبول : وهو الجزء النفسي في العلاقة وهو ما نسميه "بالكيميا" ويعتمد على تقبل كل شئ فى الطرف الآخر كما هو .
3 - التكافؤ الاجتماعي: يجب أن يكون تكافؤ بين الأسرتين.
4 - المادة : وتعتمد بشكل أساسي على الناحية المادية والشكلية .
5 - وهناك عمود خامس يغلف الأعمدة السابقة ألا وهو العاطفة والمشاعر
ونسى عمنا الدكتور مدحت الجانب الدينى دة حتى مجاب سيرتة ولا حتى اخر حاجة
مع العلم انة كان لازم يجيب الجانب الدينى اول حاجة
الدين والالتزام اهم حاجة للانسان وزى ماقال العضو المحترم بلدى ان الانسان مخلوق من طين
طيب مين اللى خلقك مين اللى جابلك فلوس وخلاك غنى مين اللى واللى
لازم نبص على دة ونعرف دة كلة جاى منين
كلة جاى من عند اللى خلقك يبقى لازم ترضية اهم واول حاجة
الجانب الدينى مهم جدا ولازم منة مش فى الجواز بس دة فى اى حاجة فى الدنيا تخيل اى حاجة انت
بتعملها لازم من وجود الجانب الدينى فيها
بالرغم من ايماني العميق بالحريه المطلقه لكل انسان في ان يؤمن و يعتقد بما شاء ،و يلبس ما يشاء و يترك ما يشاء،و يفعل ما يروق له و يدع ما لا يروق له طالما لا يضر احدا ،و لا يتدخل في ما لا يعنيه
لكن كما لا استطيع منع نفسي من الاستياء لمناظر معينه فانا ايضا لا استطيع منع نفسي من الاستياء لما يناقضها و يخالفها تماما ،حتي لو ارتدي ثوب الدين
أساس الاختيار
ويوضح استشاري العلاقات الزوجية د. مدحت عبد الهادي بعض النقاط الأساسية التي تكون سبباً رئيسي لمنغصات الحياة الزوجية مؤكداً أن المشاكل من البداية تنتج من الاختيار السئ لشريك الحياة ، والذي يجب أن يعتمد على أربع أعمدة أساسية وهم:
1 - الجزء العقلي : أو التكافؤ العقلي الذي يجد كل طرف فيه المتعة في الحوار مع الطرف الآخر دون كلل أو ملل.
2 - القبول : وهو الجزء النفسي في العلاقة وهو ما نسميه "بالكيميا" ويعتمد على تقبل كل شئ فى الطرف الآخر كما هو .
3 - التكافؤ الاجتماعي: يجب أن يكون تكافؤ بين الأسرتين.
4 - المادة : وتعتمد بشكل أساسي على الناحية المادية والشكلية .
5 - وهناك عمود خامس يغلف الأعمدة السابقة ألا وهو العاطفة والمشاعر
ونسى عمنا الدكتور مدحت الجانب الدينى دة حتى مجاب سيرتة ولا حتى اخر حاجة
مع العلم انة كان لازم يجيب الجانب الدينى اول حاجة
الدين والالتزام اهم حاجة للانسان وزى ماقال العضو المحترم بلدى ان الانسان مخلوق من طين
طيب مين اللى خلقك مين اللى جابلك فلوس وخلاك غنى مين اللى واللى
لازم نبص على دة ونعرف دة كلة جاى منين
كلة جاى من عند اللى خلقك يبقى لازم ترضية اهم واول حاجة
الجانب الدينى مهم جدا ولازم منة مش فى الجواز بس دة فى اى حاجة فى الدنيا تخيل اى حاجة انت
بتعملها لازم من وجود الجانب الدينى فيها
طبيب جراح- مشرف سابق
- عدد الرسائل : 1389
العمر : 40
الجنسية : مصرى
البلد : الدمام
مزاجى :
الهوايه :
رقمى المفضل : وحي من الروح لا وحي من القلم *** هز المشاعر من راسي إلى قدمي
لما رأيت حجيج البيت يدفعهـم *** شوق إلى الله من عرب ومن عجم
لبوا الــنـداء فما قرت رواحلهم *** حتى أناخوا قبيل الصبح بالحرم
لبيك اللهــم يــا رباً نلــوذ بـه *** سجع الحناجر تحدوها بلا سئم
لما رأوا البيت حقا قال قائلهم *** مزجت دمعا جرى من مقلتي بدم
وصفقت من أريج الفرح أفئدة *** كما تراقص جذلان من النغم
سرى إلى الروح روحانيه عذب *** فزال عنهم سواد الهم والسقم
في ساحة البيت والأبصار شاخصة *** كأنما هي أطياف من الحلم
والطائفون كأمواج البحار وهم *** مابين باكي على ذنب ومبتسم
الله اكبر كم مدت هناك يد *** وكم عليها أريقت ادمع الندم
وكم توسل محروم فبلغه *** رب الحجيج أماني الروح والنعم
وكم تنفس مظلوم بحرقته *** وكم أقيل عظيم الذنب واللمـم
تاريخ التسجيل : 09/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
اصبح من المحال لاي من ابناء هذا الجيل ان يحب و ان يتزوج من يحب
قضي الامر
سوف تحب من لن تتزوج و سوف تتزوج من لم تحب
و صار علي كل متحابين كما قال الشاعر
"يموتوا بضربة حجر او يعيشوا متفرقين".
........................
قضي الامر
سوف تحب من لن تتزوج و سوف تتزوج من لم تحب
و صار علي كل متحابين كما قال الشاعر
"يموتوا بضربة حجر او يعيشوا متفرقين".
........................
طبيب جراح- مشرف سابق
- عدد الرسائل : 1389
العمر : 40
الجنسية : مصرى
البلد : الدمام
مزاجى :
الهوايه :
رقمى المفضل : وحي من الروح لا وحي من القلم *** هز المشاعر من راسي إلى قدمي
لما رأيت حجيج البيت يدفعهـم *** شوق إلى الله من عرب ومن عجم
لبوا الــنـداء فما قرت رواحلهم *** حتى أناخوا قبيل الصبح بالحرم
لبيك اللهــم يــا رباً نلــوذ بـه *** سجع الحناجر تحدوها بلا سئم
لما رأوا البيت حقا قال قائلهم *** مزجت دمعا جرى من مقلتي بدم
وصفقت من أريج الفرح أفئدة *** كما تراقص جذلان من النغم
سرى إلى الروح روحانيه عذب *** فزال عنهم سواد الهم والسقم
في ساحة البيت والأبصار شاخصة *** كأنما هي أطياف من الحلم
والطائفون كأمواج البحار وهم *** مابين باكي على ذنب ومبتسم
الله اكبر كم مدت هناك يد *** وكم عليها أريقت ادمع الندم
وكم توسل محروم فبلغه *** رب الحجيج أماني الروح والنعم
وكم تنفس مظلوم بحرقته *** وكم أقيل عظيم الذنب واللمـم
تاريخ التسجيل : 09/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
"الزواج ليس لوسامة رجل ولا لمفاتن أنثي وإنما هو بيت مبنى على المودة والرحمة والسكينة مغلف بطاعة الله سبحانه وتعالي"، يقول الله عز وجل فى سورة الروم ( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21) ).
طبيب جراح- مشرف سابق
- عدد الرسائل : 1389
العمر : 40
الجنسية : مصرى
البلد : الدمام
مزاجى :
الهوايه :
رقمى المفضل : وحي من الروح لا وحي من القلم *** هز المشاعر من راسي إلى قدمي
لما رأيت حجيج البيت يدفعهـم *** شوق إلى الله من عرب ومن عجم
لبوا الــنـداء فما قرت رواحلهم *** حتى أناخوا قبيل الصبح بالحرم
لبيك اللهــم يــا رباً نلــوذ بـه *** سجع الحناجر تحدوها بلا سئم
لما رأوا البيت حقا قال قائلهم *** مزجت دمعا جرى من مقلتي بدم
وصفقت من أريج الفرح أفئدة *** كما تراقص جذلان من النغم
سرى إلى الروح روحانيه عذب *** فزال عنهم سواد الهم والسقم
في ساحة البيت والأبصار شاخصة *** كأنما هي أطياف من الحلم
والطائفون كأمواج البحار وهم *** مابين باكي على ذنب ومبتسم
الله اكبر كم مدت هناك يد *** وكم عليها أريقت ادمع الندم
وكم توسل محروم فبلغه *** رب الحجيج أماني الروح والنعم
وكم تنفس مظلوم بحرقته *** وكم أقيل عظيم الذنب واللمـم
تاريخ التسجيل : 09/04/2009
رد على طبيب جراح
بجد بجد انتا كلامك ممتاز لانك فى الاخر
استعنت بكلمات اله التامات
وهى دى الى ريحت الموضوع
وهدت النفوس
استعنت بكلمات اله التامات
وهى دى الى ريحت الموضوع
وهدت النفوس
محمد جمال جبل- مرجاوى جديد
-
عدد الرسائل : 25
الجنسية : مرجاوى
العمل : فى الخارج
البلد : السعودية
مزاجى :
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 25/05/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
شكرا يا استاذ محمد
طبيب جراح- مشرف سابق
- عدد الرسائل : 1389
العمر : 40
الجنسية : مصرى
البلد : الدمام
مزاجى :
الهوايه :
رقمى المفضل : وحي من الروح لا وحي من القلم *** هز المشاعر من راسي إلى قدمي
لما رأيت حجيج البيت يدفعهـم *** شوق إلى الله من عرب ومن عجم
لبوا الــنـداء فما قرت رواحلهم *** حتى أناخوا قبيل الصبح بالحرم
لبيك اللهــم يــا رباً نلــوذ بـه *** سجع الحناجر تحدوها بلا سئم
لما رأوا البيت حقا قال قائلهم *** مزجت دمعا جرى من مقلتي بدم
وصفقت من أريج الفرح أفئدة *** كما تراقص جذلان من النغم
سرى إلى الروح روحانيه عذب *** فزال عنهم سواد الهم والسقم
في ساحة البيت والأبصار شاخصة *** كأنما هي أطياف من الحلم
والطائفون كأمواج البحار وهم *** مابين باكي على ذنب ومبتسم
الله اكبر كم مدت هناك يد *** وكم عليها أريقت ادمع الندم
وكم توسل محروم فبلغه *** رب الحجيج أماني الروح والنعم
وكم تنفس مظلوم بحرقته *** وكم أقيل عظيم الذنب واللمـم
تاريخ التسجيل : 09/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
فكر معى فى الآية ؟
بسم الله الرحمن الرحيم
'' وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ''
صدق الله الرحمن الرحيم
خلق من أنفسكم
ماهى النفس ؟
ما فيها وما تحواه فى ضميرها ،
ما تراه حق و ما تراه باطل ،
ما تراه غالى و نفيس و تبقى عليه ( نفيس مشتقة من النفس )
و ما تراه وضيع و رخيص و لا تبقى عليه
و ما معنى السكينة و إلى أى شىء نسكن - أى نطمئن و نرتاح بعد عناء؟
هل مساكن بيوت من حجر ؟
هل مرسيدس ؟
هل عزبة كذا فدان ؟
هل وظيفة و لا منصب مهم أو شهادة عالية نادرة التخصص ؟
أو رقم كبير فى حساب بنك ؟
بل مودة ( ألفة و تآلف و انسجام )
و رحمة ( عطف و شفقة و رفق و لين و رحم )
لم يجعل مال صلة أو مقياس نحكم عليها و بها
لم يجعل أشياء أو ممتلكات أو مساكن من حجارة
'' جعل من أنفسكم .. أزواجاً .. لتسكنوا إليها "
يعنى مساكن من الأنفس
و الباقى كماليات
أو إذا شئت ......
سميها نواقص و نواقض
آيات لقوم يتفكرون .
فى الردود الأولى رديت الأمر لأصله
أنها ليست من البنات بل من الناس آباء و أمهات و مجتمع
و إنها طبيعة كثير ممن ضل السبيل من البشر
و حاولت و باين فشلت أن أُفهم أنها محنة و إمتحان الناس على الأرض
و أنها إجابة فاشلة على السؤال الأول
هل يا إنسان ..يا مخلوق .. هل تغتر و تتكبر بما تملك و ما تملك ليس منك ؟
إبليس فسق بغروره و نزل الأرض ليفسق و يغوى على من يقدر
من نفوس الضعفاء الضالين
و هبط آدم للدنيا '' دنيا لغوياً يعنى واطية بالمناسبة ''
كما السماء هى السمو و العلو- أعز الله سموكم ''
هبط للدنيا الدنية لما استمع لوحى غير أمر الله و كانت غوايته أن يأكل من الشجرة ليعرف و من ثم يمتلك القدرة و يخلد .
ظن غروراً أنه بما يمتلك سيعلو
عكس أمر الحق
تعلو لو عبدت و أطعت
و كل الناس أو معظهم يظنون نفس الظن غروراً و كبرياءاً و رياءاً و حيرة .
أنهم يعلون بما إمتلكوا
بذكاء أو بعلم و نباهة أو بنبالة نسب أو قوة مال أو جسد
و هذا كله باطل
لأن ما إمتلكوه ليس منهم
و ما سيمتلكوه
و لو ملكوا المجرة هى لاشيء مقارنة بملك المالك الأوحد الواحد الفرد الصمد الذى لا ولم ولن يشاركه ملكه أو قدرته أحد
و لو ملكوا العلم
'' وما أوتيتم من العلم إلا قليلاًً ''
لاحظ ( أوتيتم ) يعنى من عنده - هو من أعطاه لنا و هو يجزم إستثناءاً أنه قليل ...
هذا إن كان على العلم أثمن ما يمتلكه إنسان
فما بالك بالمال ؟
من يغتر بما له أو بنفسه أو ما امتلك ،
و من يختال به
هو ضال
لأن ما نمتلك من مال أو علم ،
حتى فى أنفسنا ليس منا و لم نخلقه خلقاً بل خلقه من يبقيه أو يأخذه متى أراد ..
من يظن نفسه أن له إرادة تعلو أو تسير عكس ما أراد الله هو خاسر دنيا وأخرة و ربنا يحرقه هو وما فعل و من أوحاه و كل ما ملك أو إمتلك
نفساً و حياة و حتى بعد الموت
الموضوع كِبِر منى تانى
و أظن مش هقدر أفهمهلكم
باين إنى مدرس فاشل
تصبحو على خير
فكر معى فى الآية ؟
بسم الله الرحمن الرحيم
'' وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ''
صدق الله الرحمن الرحيم
خلق من أنفسكم
ماهى النفس ؟
ما فيها وما تحواه فى ضميرها ،
ما تراه حق و ما تراه باطل ،
ما تراه غالى و نفيس و تبقى عليه ( نفيس مشتقة من النفس )
و ما تراه وضيع و رخيص و لا تبقى عليه
و ما معنى السكينة و إلى أى شىء نسكن - أى نطمئن و نرتاح بعد عناء؟
هل مساكن بيوت من حجر ؟
هل مرسيدس ؟
هل عزبة كذا فدان ؟
هل وظيفة و لا منصب مهم أو شهادة عالية نادرة التخصص ؟
أو رقم كبير فى حساب بنك ؟
بل مودة ( ألفة و تآلف و انسجام )
و رحمة ( عطف و شفقة و رفق و لين و رحم )
لم يجعل مال صلة أو مقياس نحكم عليها و بها
لم يجعل أشياء أو ممتلكات أو مساكن من حجارة
'' جعل من أنفسكم .. أزواجاً .. لتسكنوا إليها "
يعنى مساكن من الأنفس
و الباقى كماليات
أو إذا شئت ......
سميها نواقص و نواقض
آيات لقوم يتفكرون .
فى الردود الأولى رديت الأمر لأصله
أنها ليست من البنات بل من الناس آباء و أمهات و مجتمع
و إنها طبيعة كثير ممن ضل السبيل من البشر
و حاولت و باين فشلت أن أُفهم أنها محنة و إمتحان الناس على الأرض
و أنها إجابة فاشلة على السؤال الأول
هل يا إنسان ..يا مخلوق .. هل تغتر و تتكبر بما تملك و ما تملك ليس منك ؟
إبليس فسق بغروره و نزل الأرض ليفسق و يغوى على من يقدر
من نفوس الضعفاء الضالين
و هبط آدم للدنيا '' دنيا لغوياً يعنى واطية بالمناسبة ''
كما السماء هى السمو و العلو- أعز الله سموكم ''
هبط للدنيا الدنية لما استمع لوحى غير أمر الله و كانت غوايته أن يأكل من الشجرة ليعرف و من ثم يمتلك القدرة و يخلد .
ظن غروراً أنه بما يمتلك سيعلو
عكس أمر الحق
تعلو لو عبدت و أطعت
و كل الناس أو معظهم يظنون نفس الظن غروراً و كبرياءاً و رياءاً و حيرة .
أنهم يعلون بما إمتلكوا
بذكاء أو بعلم و نباهة أو بنبالة نسب أو قوة مال أو جسد
و هذا كله باطل
لأن ما إمتلكوه ليس منهم
و ما سيمتلكوه
و لو ملكوا المجرة هى لاشيء مقارنة بملك المالك الأوحد الواحد الفرد الصمد الذى لا ولم ولن يشاركه ملكه أو قدرته أحد
و لو ملكوا العلم
'' وما أوتيتم من العلم إلا قليلاًً ''
لاحظ ( أوتيتم ) يعنى من عنده - هو من أعطاه لنا و هو يجزم إستثناءاً أنه قليل ...
هذا إن كان على العلم أثمن ما يمتلكه إنسان
فما بالك بالمال ؟
من يغتر بما له أو بنفسه أو ما امتلك ،
و من يختال به
هو ضال
لأن ما نمتلك من مال أو علم ،
حتى فى أنفسنا ليس منا و لم نخلقه خلقاً بل خلقه من يبقيه أو يأخذه متى أراد ..
من يظن نفسه أن له إرادة تعلو أو تسير عكس ما أراد الله هو خاسر دنيا وأخرة و ربنا يحرقه هو وما فعل و من أوحاه و كل ما ملك أو إمتلك
نفساً و حياة و حتى بعد الموت
الموضوع كِبِر منى تانى
و أظن مش هقدر أفهمهلكم
باين إنى مدرس فاشل
تصبحو على خير
الأستاذ أحمدمحمدعبدالمنعم- مرجاوى جديد
- عدد الرسائل : 41
العمر : 47
رقم العضويه : 503
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 02/08/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
انت مدرس ناجح والحمد للة
لكن اعلم ان مقياس النجاح يختلف
فهب انك طالب في اولي اداب مثلا
وجاء دكتور شهاب والقي عليك
محاضرة من مقررات اولي حقوق
رغم انة دكتور في الاداب طبعا
فبماذا ستحكم علي د.شهاب؟؟؟؟؟
هل سوف تقول فاشل!!!!!!!
هلي سوف تقول ناجح !!!!!!
مقياس النجاح هو حجم المعلومة
المناسب للزمان وللمكان والمقدار
فأن صح هذا فأن الاستاذ والتلاميذ
من الناجحين وبتفوق ان شاء اللة
وهذا يعود بنا الي السؤال المهم
ماذا يريد الدكتور شهاب ؟؟؟؟؟
لو علم ماذا يريد وعمل للحصول علية
فسوف يحصل علية وكون من الناجحين
بأذن اللة هذة سنة اللة في الارض ولا تجد
لسنة اللة تبديلا
لكن اعلم ان مقياس النجاح يختلف
فهب انك طالب في اولي اداب مثلا
وجاء دكتور شهاب والقي عليك
محاضرة من مقررات اولي حقوق
رغم انة دكتور في الاداب طبعا
فبماذا ستحكم علي د.شهاب؟؟؟؟؟
هل سوف تقول فاشل!!!!!!!
هلي سوف تقول ناجح !!!!!!
مقياس النجاح هو حجم المعلومة
المناسب للزمان وللمكان والمقدار
فأن صح هذا فأن الاستاذ والتلاميذ
من الناجحين وبتفوق ان شاء اللة
وهذا يعود بنا الي السؤال المهم
ماذا يريد الدكتور شهاب ؟؟؟؟؟
لو علم ماذا يريد وعمل للحصول علية
فسوف يحصل علية وكون من الناجحين
بأذن اللة هذة سنة اللة في الارض ولا تجد
لسنة اللة تبديلا
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
ما هو عشان ما حدش فهم الدكتور شهاب .. قلت عليه - على نفسي- فشلت.
و يا بلدى إذا ظنيت إن دول في سنة أولى تبقى غلطان
دول دكاترة و أساتذة و عمداء و أنا اللى ف سنة أولى - إعدادى
- طبيب جراح و قراءته و نقله لرأى مثل ما لسيد القمنى و أشباهه أو مجرد تفكيره فيه تقرع أجراس الخطر و توضح أنه مش بسيط
- فجر الإسلام و تساؤلاتها و مشاركاتها تديها أعمار فوق عمرها بالسنين
- و المختصر بيفكر فى السياسة الداخلية بعمق و إتساع مش عند رجال بشنبات و لهم أحفاد
- و أنت يا بلدى اللى محيرنى....
بلاغة و نفاذ و بساطة و معلومات مش عارف حتى عنى عرفتها إزاى و لا جبتها منين
فكرت فى كل اللى عارفهم أو ممكن يعرفونى و ما عرفتش أحدد أنت مين ؟
و مش عايز تريحنى و لا تريح من يشك أو يرى أنك ممكن تكون أنا
بيقولوا إنك أنا و برد على نفسي .... و كده
صحيح أنت عندك شعور و فراسة لا أصبو أن يكون عندى ربعها
و تكتب الشعر و تحب الأشعار و تلقائى و واضح طيبة نفسك و ..
حاجات كتييير
أنت تعرف حد حافظ ؟
وطيب أنت فين ؟
مينين عرفت آداب و شهاب و الحاجات دى ؟
عموماً أنتم معشر المرجاوية فى كل آن و مكان و مهما صغر سنكم فأنتم خبراء محنكين و حدقين قوى
وأنا لا أنطق حرف أبداً باعتباركم صغار حتى لو كنتم أصغر
دول كبار قوى يا بلدى و أنا اللى فى الروضة
هذا ما أراه و أقراه و أقره كل يوم
بالنسبة للموضوع
أكيد فهمو وجهة نظرى
دول عباقرة
حتى لو أنا مدرس فاشل
و يا بلدى إذا ظنيت إن دول في سنة أولى تبقى غلطان
دول دكاترة و أساتذة و عمداء و أنا اللى ف سنة أولى - إعدادى
- طبيب جراح و قراءته و نقله لرأى مثل ما لسيد القمنى و أشباهه أو مجرد تفكيره فيه تقرع أجراس الخطر و توضح أنه مش بسيط
- فجر الإسلام و تساؤلاتها و مشاركاتها تديها أعمار فوق عمرها بالسنين
- و المختصر بيفكر فى السياسة الداخلية بعمق و إتساع مش عند رجال بشنبات و لهم أحفاد
- و أنت يا بلدى اللى محيرنى....
بلاغة و نفاذ و بساطة و معلومات مش عارف حتى عنى عرفتها إزاى و لا جبتها منين
فكرت فى كل اللى عارفهم أو ممكن يعرفونى و ما عرفتش أحدد أنت مين ؟
و مش عايز تريحنى و لا تريح من يشك أو يرى أنك ممكن تكون أنا
بيقولوا إنك أنا و برد على نفسي .... و كده
صحيح أنت عندك شعور و فراسة لا أصبو أن يكون عندى ربعها
و تكتب الشعر و تحب الأشعار و تلقائى و واضح طيبة نفسك و ..
حاجات كتييير
أنت تعرف حد حافظ ؟
وطيب أنت فين ؟
مينين عرفت آداب و شهاب و الحاجات دى ؟
عموماً أنتم معشر المرجاوية فى كل آن و مكان و مهما صغر سنكم فأنتم خبراء محنكين و حدقين قوى
وأنا لا أنطق حرف أبداً باعتباركم صغار حتى لو كنتم أصغر
دول كبار قوى يا بلدى و أنا اللى فى الروضة
هذا ما أراه و أقراه و أقره كل يوم
بالنسبة للموضوع
أكيد فهمو وجهة نظرى
دول عباقرة
حتى لو أنا مدرس فاشل
HAMADA- مرجاوى شغال قوى
- عدد الرسائل : 386
تاريخ التسجيل : 06/09/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
بلاغة و نفاذ و بساطة و معلومات
صحيح أنت عندك شعور و فراسة لا أصبو أن يكون عندى ربعها
و تكتب الشعر و تحب الأشعار و تلقائى و واضح طيبة نفسك و ..
حاجات كتييير
أشكر الاخ الحبيب علي كلماتة الجميلة وروحة الطيبة في فهم المساهمات
أما عن قولك دول دكاترة و أساتذة و عمداء
فهذا مما لاشك فية وكان واجبا عليك والاجدر بك ان سمحت لي طبعا
ان تخاطبنا جميع بهذا الاحساس ان لم يكن فعل الاقل اننا مثلك
ولاكن حين ذكرت درجة أستاذ في مساهمتك السابقة كان لزما
علي ان ألفت انتباهك الي ما يعوق التواصل بيننا
وقد اثرت التلميح دون التصريح لاكنك ابيت
فجميعا سواسية وحين تستفسر الاخت الفاضلة
فهذا من باب الحوار وتبادل الاراء لا من باب التلميذة
التي تسأل الاستاذ ياأستاذ أحمد
ولكي ابرهن اكثر علي ماأقول
حين اشتركنا في هذا المنتدي لم يشترك احد بلقب امام اسمة مثل
المهندس ولا الدكتور ولا البائع ولا عضو مجلس الشعب ولاغيرة
من الالقاب التي تعلم انها موجودة بيننا في المنتدي
غير انك الوحيد الذي وضع لقب الاستاذ امام اسمة
فما تفسير هذا وارجوا أن اكون مخطأ في ظني
صحيح أنت عندك شعور و فراسة لا أصبو أن يكون عندى ربعها
و تكتب الشعر و تحب الأشعار و تلقائى و واضح طيبة نفسك و ..
حاجات كتييير
أشكر الاخ الحبيب علي كلماتة الجميلة وروحة الطيبة في فهم المساهمات
أما عن قولك دول دكاترة و أساتذة و عمداء
فهذا مما لاشك فية وكان واجبا عليك والاجدر بك ان سمحت لي طبعا
ان تخاطبنا جميع بهذا الاحساس ان لم يكن فعل الاقل اننا مثلك
ولاكن حين ذكرت درجة أستاذ في مساهمتك السابقة كان لزما
علي ان ألفت انتباهك الي ما يعوق التواصل بيننا
وقد اثرت التلميح دون التصريح لاكنك ابيت
فجميعا سواسية وحين تستفسر الاخت الفاضلة
فهذا من باب الحوار وتبادل الاراء لا من باب التلميذة
التي تسأل الاستاذ ياأستاذ أحمد
ولكي ابرهن اكثر علي ماأقول
حين اشتركنا في هذا المنتدي لم يشترك احد بلقب امام اسمة مثل
المهندس ولا الدكتور ولا البائع ولا عضو مجلس الشعب ولاغيرة
من الالقاب التي تعلم انها موجودة بيننا في المنتدي
غير انك الوحيد الذي وضع لقب الاستاذ امام اسمة
فما تفسير هذا وارجوا أن اكون مخطأ في ظني
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
أرجو من الاخ العزيز ان يراجع هذة الجملة جيدا
ويقول لنا بأي روح تنطق هذة الكلمات التي
قالها في معرض ردة علي الاخت الفاضلة
و أظن مش هقدر أفهمهلكم
باين إنى مدرس فاشل
هل تنطق بروح المساوة
والمحبة والاخوة ؟؟؟؟؟
اتمني ذلك وساعتها سوف
اقول
لعلي لم افهم العربية
نحن هنا يا أستاذي الفاضل في منتدي وليس في مدرسة
فلو ان كل عضو جاء الي المنتدي بصفتة المهنية
لاصبح المنتدي قاعة مجلس الشعب
وجامعة وقسم شرطة
وحقل للفلاحة والحصاد
وسوق خضار وسمك
وهكذا
وفي النهاية اشكر للاخ العزيز
سعة صدرة وقبولة النقد البناء
واني علي علم بمايتمتع بة ألاخ الكريم
من دماثة في الاخلاق
وحبا في القلب
وكرما في الطبع
واللة نسأل ان يلهمنا جميعا رشدا
ويطرد الشيطان من بيننا
ويجمعنا علي المحبة
في الدنيا والاخرة
أمـيــــــــــــــــن
ويقول لنا بأي روح تنطق هذة الكلمات التي
قالها في معرض ردة علي الاخت الفاضلة
و أظن مش هقدر أفهمهلكم
باين إنى مدرس فاشل
هل تنطق بروح المساوة
والمحبة والاخوة ؟؟؟؟؟
اتمني ذلك وساعتها سوف
اقول
لعلي لم افهم العربية
نحن هنا يا أستاذي الفاضل في منتدي وليس في مدرسة
فلو ان كل عضو جاء الي المنتدي بصفتة المهنية
لاصبح المنتدي قاعة مجلس الشعب
وجامعة وقسم شرطة
وحقل للفلاحة والحصاد
وسوق خضار وسمك
وهكذا
وفي النهاية اشكر للاخ العزيز
سعة صدرة وقبولة النقد البناء
واني علي علم بمايتمتع بة ألاخ الكريم
من دماثة في الاخلاق
وحبا في القلب
وكرما في الطبع
واللة نسأل ان يلهمنا جميعا رشدا
ويطرد الشيطان من بيننا
ويجمعنا علي المحبة
في الدنيا والاخرة
أمـيــــــــــــــــن
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
بشارك أكثر باسم حمادة
طظ فى كل الألقاب
و لو حد خاطبنى بأى إسم هبقى سعيد به و به
طالما يعرف من يخاطب
و أتمنى أن لا تمنعنا الاسماء من التواصل
ما قدرتش أفهم وجهة نظرى لعيب فيا و ليس فى فهم السادة القراء
لأنى فشلت أوضحها أو أعرضها
لذلك أنت تسألت يا بلدى
و قلت شهاب و آداب و حقوق و رابعة و أولى
و يريت نسعى لجعل المنتدى
ليصبح قاعة مجلس الشعب
وجامعة وقسم شرطة
وحقل للفلاحة والحصاد
وسوق خضار وسمك
و إذاعة و تلفزيون و صحيفة و شارع و رأى عام
سوق عكاظ أفكار منشور على أى حاجة و عن كل شىء يهم المرجاوية
طظ فى كل الألقاب
و لو حد خاطبنى بأى إسم هبقى سعيد به و به
طالما يعرف من يخاطب
و أتمنى أن لا تمنعنا الاسماء من التواصل
ما قدرتش أفهم وجهة نظرى لعيب فيا و ليس فى فهم السادة القراء
لأنى فشلت أوضحها أو أعرضها
لذلك أنت تسألت يا بلدى
و قلت شهاب و آداب و حقوق و رابعة و أولى
و يريت نسعى لجعل المنتدى
ليصبح قاعة مجلس الشعب
وجامعة وقسم شرطة
وحقل للفلاحة والحصاد
وسوق خضار وسمك
و إذاعة و تلفزيون و صحيفة و شارع و رأى عام
سوق عكاظ أفكار منشور على أى حاجة و عن كل شىء يهم المرجاوية
HAMADA- مرجاوى شغال قوى
- عدد الرسائل : 386
تاريخ التسجيل : 06/09/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
اسعدني كثيرا ردك وفهمك السريوع لوجة نظري
وقبولك لنقد البناء واشكر لك ذلك (وكان هذا عشمي)
وبالمحبة نتواصل كالعادة
في معرض مساهمتك السابقة جاء هذا السؤال المحترم
أنت تعرف حد حافظ ؟
والجواب نعـم فالمهندس سيد حافظ صديق شخصي عزيز من ايام الدراسة
ولي نصيحة بسيطة ان سمحت لي ان اسديها اليك والي كل
من يحاول التعرف علي الاخوة الاعضاء معرفة شخصية
تعامل من فضلك مع العضو من خلال
مساهماتة وكلماتة وأرائة بغض النظر عن المعرفة
الشخصية التي قد تعوق التواصل في بعض الاحيان
وانت محب لعلم النفس التحليلي وتعلم ذلك
ويحضرني
قول العزيز مؤسس هذا المنتدي (الامتـــــــاز) حين سؤل هذا السؤال
لا تستعجل على افشاء شخصيتى الحقيقية
انا منكم وبحبكم ولولا هذا الصرح الجميل ما كنا الان
شخصيتى بسيطة ومتواضعة
كل ما فى الامر اننى لو كتبت الاسم الحقيقى لشخصيتى موش حتصدقوا
ويعجبني ايضا ألاخ العزيز الاستاذ علي مجاهد حين قال لة
لن أسألك عن اسمك
وسأحترم خصوصيتك فى عدم التصريح
و سوف تجد كل هذا في الراوبط التالية
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ارجو لك وللجميع السلام مع النفس
وراحة البال ودوام السكينة
وقبولك لنقد البناء واشكر لك ذلك (وكان هذا عشمي)
وبالمحبة نتواصل كالعادة
في معرض مساهمتك السابقة جاء هذا السؤال المحترم
أنت تعرف حد حافظ ؟
والجواب نعـم فالمهندس سيد حافظ صديق شخصي عزيز من ايام الدراسة
ولي نصيحة بسيطة ان سمحت لي ان اسديها اليك والي كل
من يحاول التعرف علي الاخوة الاعضاء معرفة شخصية
تعامل من فضلك مع العضو من خلال
مساهماتة وكلماتة وأرائة بغض النظر عن المعرفة
الشخصية التي قد تعوق التواصل في بعض الاحيان
وانت محب لعلم النفس التحليلي وتعلم ذلك
ويحضرني
قول العزيز مؤسس هذا المنتدي (الامتـــــــاز) حين سؤل هذا السؤال
لا تستعجل على افشاء شخصيتى الحقيقية
انا منكم وبحبكم ولولا هذا الصرح الجميل ما كنا الان
شخصيتى بسيطة ومتواضعة
كل ما فى الامر اننى لو كتبت الاسم الحقيقى لشخصيتى موش حتصدقوا
ويعجبني ايضا ألاخ العزيز الاستاذ علي مجاهد حين قال لة
لن أسألك عن اسمك
وسأحترم خصوصيتك فى عدم التصريح
و سوف تجد كل هذا في الراوبط التالية
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ارجو لك وللجميع السلام مع النفس
وراحة البال ودوام السكينة
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
أنا حاسس إن الإخوة و الأخوات وخاصة كاتبة الموضوع هيزعلوا أو فعلاً زعلوا منى و من بلدى
حِودنا بالموضوع شمال فى يمين و لفتين تلاتة ورا لحد ماخلاص ، تاه الموضوع بين العتاب و التوضيح و التعارف
أنا متآسف جداً
يا ريت تقبل إعتذارى
عذرى أن ده طبع مصرى أصيل و باين أنه جين معاند و صلب و راكب دماغه صعب على أى مضاد
يارب تكون ردودى السابقة مفهومة
و أنا مش أستاذ و لا هى تلميذة يا بلدى
ده هى اللى أستاذة كتبت موضوع و طرحت مشكلة واقعية و بنعانى منها فى كل بيت
و أنا مجرد بساهم برد . . .
يعنى أنا فى موضع متلقى أو بحاول أجاوب
و لخبطت
و انعدمت لياقتى
أسف كمان مرة .
أحمد م ع
حِودنا بالموضوع شمال فى يمين و لفتين تلاتة ورا لحد ماخلاص ، تاه الموضوع بين العتاب و التوضيح و التعارف
أنا متآسف جداً
يا ريت تقبل إعتذارى
عذرى أن ده طبع مصرى أصيل و باين أنه جين معاند و صلب و راكب دماغه صعب على أى مضاد
يارب تكون ردودى السابقة مفهومة
و أنا مش أستاذ و لا هى تلميذة يا بلدى
ده هى اللى أستاذة كتبت موضوع و طرحت مشكلة واقعية و بنعانى منها فى كل بيت
و أنا مجرد بساهم برد . . .
يعنى أنا فى موضع متلقى أو بحاول أجاوب
و لخبطت
و انعدمت لياقتى
أسف كمان مرة .
أحمد م ع
HAMADA- مرجاوى شغال قوى
- عدد الرسائل : 386
تاريخ التسجيل : 06/09/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
بخالص الشكر والتقدير لكل من ساهموا بالردود علي موضوعي
الاخ طبيب جراح الذي يبدعنا بردوده دائما
والاستاذ احمد الذي يبدعنا بمفرداته التي تدل علي جهبذته واسلوبه الرائع ولكن؟؟
لي عتاب بسيط جدا حضرتك يا استاذي الفاضل/بلدي
ليه مشاركتش بردك علي موضوعي ودخلت مع الاستاذ احمد في موضوع تاني خالص انا مش فاهمه بيتكلم عن ايه
انا فضلت احاول اطلع سطر يدل عن مضمون موضوعي مالقيتش
كان يسعدني رد حضرتك بجد لانك من العقول النيرة في منتدانا لك خالص تقديري واحترامي
وميرسي تاني مرة للاستاذ احمد وكلماته التي وصفني اياها وهذا من كرم وحسن تواضعكم الكريم
الاخ طبيب جراح الذي يبدعنا بردوده دائما
والاستاذ احمد الذي يبدعنا بمفرداته التي تدل علي جهبذته واسلوبه الرائع ولكن؟؟
لي عتاب بسيط جدا حضرتك يا استاذي الفاضل/بلدي
ليه مشاركتش بردك علي موضوعي ودخلت مع الاستاذ احمد في موضوع تاني خالص انا مش فاهمه بيتكلم عن ايه
انا فضلت احاول اطلع سطر يدل عن مضمون موضوعي مالقيتش
كان يسعدني رد حضرتك بجد لانك من العقول النيرة في منتدانا لك خالص تقديري واحترامي
وميرسي تاني مرة للاستاذ احمد وكلماته التي وصفني اياها وهذا من كرم وحسن تواضعكم الكريم
فجر الاسلام- مشرفة سابقة
-
عدد الرسائل : 1010
الجنسية : مصرية
العمل : طالبة جامعيه
البلد : ميت مرجا
رقم العضويه : 280
مزاجى :
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 03/06/2008
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
الي الأخت الفاضلة
فجر الاســلام
تحية وسلام
شكرا لكي علي حسن اختيارك لهذ الموضوع وعلي عتابك الرقيق
أما عن راي في الموضوع فأن وجهة نظري تكمن وببســاطة في
التـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوافق
التوافق بين الخاطب والمخطوبة
او الزوج والزوجة
لا بين اهلة واهلها
التوافق في الفكر و في الدوافع وفي الهدف
علي سبيل المثال
لو كان التفكير والدافع ديني و اخلاقي و وروحي
وتم التوافق بينهم علي هذا فالزواج سوف ينجح بأذن اللة
واذا كان التفكير و الدافع مادي وتبادل مصالح
وتم التوافق بينهم علي هذا فالزواج سوف ينجح أيضــا
المشكلة دائما تبدأ عند اختلاف
التفكير والدوافع والاهداف
لدي الزوجين وعدم استبيان ذلك
من الاول قبل الزواج
ونتيجة لذلك تبدأ المشكلة
زائد تبيعاتها من اولاد وخلافة
هذا رأيي اذا كان الحوار عن اسباب فشل او نجاح الزواج
اما اذا كان الحوار حول اي من الطريقين اهدي
( الطريق الديني او الطريق المادي) فهذا يكون في
المساهمة القادمة ان شأ اللة
ان اردتم واراد السادة المشاركين
وحتي ذلك الحين لكم مني
كل المحبة والاحترام
فجر الاســلام
تحية وسلام
شكرا لكي علي حسن اختيارك لهذ الموضوع وعلي عتابك الرقيق
أما عن راي في الموضوع فأن وجهة نظري تكمن وببســاطة في
التـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوافق
التوافق بين الخاطب والمخطوبة
او الزوج والزوجة
لا بين اهلة واهلها
التوافق في الفكر و في الدوافع وفي الهدف
علي سبيل المثال
لو كان التفكير والدافع ديني و اخلاقي و وروحي
وتم التوافق بينهم علي هذا فالزواج سوف ينجح بأذن اللة
واذا كان التفكير و الدافع مادي وتبادل مصالح
وتم التوافق بينهم علي هذا فالزواج سوف ينجح أيضــا
المشكلة دائما تبدأ عند اختلاف
التفكير والدوافع والاهداف
لدي الزوجين وعدم استبيان ذلك
من الاول قبل الزواج
ونتيجة لذلك تبدأ المشكلة
زائد تبيعاتها من اولاد وخلافة
هذا رأيي اذا كان الحوار عن اسباب فشل او نجاح الزواج
اما اذا كان الحوار حول اي من الطريقين اهدي
( الطريق الديني او الطريق المادي) فهذا يكون في
المساهمة القادمة ان شأ اللة
ان اردتم واراد السادة المشاركين
وحتي ذلك الحين لكم مني
كل المحبة والاحترام
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
موضوع فعلا مهم ومميز جدا
lolo- مرجاوى جديد
-
عدد الرسائل : 63
العمر : 34
الجنسية : مصريه اصيله
العمل : احلى بنوته فى الدنيا
البلد : من بلد ماما وبابا
مزاجى :
الهوايه :
المهنه :
تاريخ التسجيل : 31/05/2009
رد: هل تقبل ذلك؟؟؟
اشكر العزيزة لولو
علي روحها الطيبة
علي روحها الطيبة
بلدي- مرجاوى شغال
-
عدد الرسائل : 295
الجنسية : لو لم اكن مصري لودت ان اكون مصري
العمل : أنا طير في السما بعشق بالوما عاش قلبي ونما من غير نمنمة وبسيط إنما عايش ملحمة ويعيش له سمة وينول أوسمة ويبعتر شوق من غير لملمة
البلد : احلى بلد بلدى اشجع ولد ولدى يا مصر يا عمرى يا بسمتى وفجرى والاسم يحلالى ساعه ما اقول يـا مــصــــــــــــــــر
رقم العضويه : 1535
مزاجى :
تاريخ التسجيل : 19/04/2009
مواضيع مماثلة
» يا شباب اليوم ... هل تقبل بأن تتزوج بمطلقه؟؟؟؟
» يا شباب اليوم ... هل تقبل بأن تتزوج بمطلقه؟؟؟؟
» من تقبل ان تتزوجنى من بنات المنتدى...بسرعه قبل الحذف.....واقرؤا الموضوع كله .
» يا شباب اليوم ... هل تقبل بأن تتزوج بمطلقه؟؟؟؟
» من تقبل ان تتزوجنى من بنات المنتدى...بسرعه قبل الحذف.....واقرؤا الموضوع كله .
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى